Taraflar
​
SATICI Ünvanı: Pixel Up(Feyzi DoÄŸukan AkÅŸen) (Bundan böyle “SATICI” olarak anılacaktır)
E-posta adresi: hello@pixelajanss.com
ALICI Ünvanı: pixelup.com.tr internet sitesinden elektronik ortamda alışveriÅŸ yapan müÅŸteri “ALICI” olarak anılacaktır.
​
Amaç
Madde 1- Bu YönetmeliÄŸin amacı, mesafeli sözleÅŸmeler hakkında uygulama usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2- Bu Yönetmelik, yazılı, görsel ve elektronik ortamda veya diÄŸer iletiÅŸim araçları kullanılarak ve tüketicilerle karşı karşıya gelinmeksizin yapılan, malın veya hizmetin tüketiciye anında veya sonradan teslimi veya ifası kararlaÅŸtırılan sözleÅŸmelere uygulanır.
Dayanak
Madde 3- Bu Yönetmelik, 23/2/1995 tarihli ve 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 31 inci ve bu Kanuna 4822 sayılı Kanunla eklenen 9/A maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- Bu YönetmeliÄŸin uygulanmasında;
a) Bakanlık: Sanayi ve Ticaret Bakanlığını,
b) Bakan: Sanayi ve Ticaret Bakanını,
c) Mal: Alış-veriÅŸe konu olan taşınır eÅŸyayı, konut ve tatil amaçlı taşınmaz malları ve elektronik ortamda kullanılmak üzere hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri gayri maddi malları,
d) Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan mal saÄŸlama dışındaki her türlü faaliyeti,
e) Satıcı: Kamu tüzel kiÅŸileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki faaliyetleri kapsamında tüketiciye mal sunan gerçek veya tüzel kiÅŸileri,
f) SaÄŸlayıcı: Kamu tüzel kiÅŸileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki faaliyetleri kapsamında tüketiciye hizmet sunan gerçek veya tüzel kiÅŸileri,
g) Tüketici: Bir mal veya hizmeti ticari veya mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan veya yararlanan gerçek ya da tüzel kiÅŸiyi,
h) Kredi veren: Mevzuatları gereÄŸi tüketicilere nakit kredi vermeye yetkili olan banka, özel finans kuruluÅŸu ve finansman ÅŸirketlerini,
ı) Mesafeli SözleÅŸme: Yazılı, görsel, telefon ve elektronik ortamda veya diÄŸer iletiÅŸim araçları kullanılarak ve tüketicilerle karşı karşıya gelinmeksizin yapılan ve malın veya hizmetin tüketiciye anında veya sonradan teslimi veya ifası kararlaÅŸtırılan sözleÅŸmeleri,
j) (Ek: 9/10/2007-26668 RG) Sürekli veri taşıyıcısı: Tüketicinin, kendisine kiÅŸisel olarak gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak makul bir süre incelemesine elverecek ÅŸekilde kaydedilmesini saÄŸlayan ve kaydedilen bilgiye aynen ulaşılmasına imkan veren her türlü aracı, ifade eder.
Ön Bilgiler
Madde 5- (DeÄŸiÅŸik birinci cümle: 9/10/2007-26668 RG) Tüketici, mesafeli sözleÅŸmenin akdinden önce, aÅŸağıdaki bilgilerin tamamının yer aldığı bilgilendirme formunun verilmesi suretiyle, açık, anlaşılır ve kullanılan iletiÅŸim vasıtasına uygun bir ÅŸekilde bilgilendirilir.
a) Satıcı veya saÄŸlayıcının isim, unvan, açık adres, telefon ve varsa diÄŸer eriÅŸim bilgileri,
b) SözleÅŸme konusu mal ya da hizmetin temel özellikleri,
c) SözleÅŸme konusu mal ya da hizmetin tüm vergiler dahil satış fiyatı,
d) Satıcı veya saÄŸlayıcının fiyat dahil tüm vaatlerinin geçerlilik süresi,
e) Tüketicinin ödemelerinin nasıl yapılacağına dair bilgiler,
f) Teslimat ve ifanın nasıl yapılacağına ve varsa buna ilişkin masrafların tutarı ve kimin tarafından karşılanacağına dair bilgiler,
g) Cayma hakkı ve bu hakkın nasıl kullanılacağına dair bilgiler,
h) Tüketiciye bir maliyeti varsa kullanılan iletiÅŸim yollarının ücreti,
ı) SözleÅŸme konusu mal ya da hizmetin, teslim ve ifa tarihlerine iliÅŸkin program,
j) Tüketicinin talep ve ÅŸikayetlerini iletebileceÄŸi satıcı veya saÄŸlayıcının açık adres, telefon ve varsa diÄŸer eriÅŸim bilgileri.
(Ek: 9/10/2007-26668 RG; Yön., m. 2) Sözlü iletiÅŸim araçlarının kullanılması durumunda, ayrıca satıcı veya saÄŸlayıcının, kimliÄŸini ve görüÅŸmenin ticari amacını her görüÅŸmenin başında tüketiciye açık bir biçimde bildirmesi zorunludur.
Ön Bilgilerin DoÄŸruluÄŸunun Yazılı Olarak Kanıtlanması
Madde 6- ( DeÄŸiÅŸik: 9/10/2007-26668 RG) Bu YönetmeliÄŸin 5 inci maddesinde belirtilen bilgilendirme formunun, sözleÅŸmenin kurulmasından önce tüketiciye verilmesi zorunludur. Tüketici, bu bilgileri edindiÄŸini yazılı olarak teyit etmedikçe sözleÅŸme akdedilemez. Elektronik ortamda yapılan sözleÅŸmelerde teyit iÅŸlemi, yine elektronik ortamda yapılır. Satıcı veya saÄŸlayıcı, mallar için sözleÅŸme konusu mal tüketiciye ulaÅŸmadan, hizmetler için de en geç sözleÅŸmenin ifasından önce yazılı olarak, elektronik ortamda yapılan sözleÅŸmelerde ise tüketici tarafından kullanılabilir veya sürekli olarak eriÅŸilebilir baÅŸka bir sürekli veri taşıyıcısıyla bilgilendirme formunu tüketiciye ulaÅŸtırmak zorundadır.
SözleÅŸmede Bulunması Gereken Åžartlar
Madde 7- ( DeÄŸiÅŸik: 9/10/2007-26668 RG) Mesafeli sözleÅŸmenin, tüketici tarafından kullanılabilir veya sürekli olarak eriÅŸilebilir baÅŸka bir sürekli veri taşıyıcısıyla tüketiciye verilmesi zorunludur.
SözleÅŸmede;
a) Tüketicinin, satıcı veya saÄŸlayıcının isim, unvan, açık adres, telefon ve varsa diÄŸer eriÅŸim bilgileri,
b) SözleÅŸmenin düzenlendiÄŸi tarih,
c) Malın veya hizmetin teslim veya ifa tarihi ve şekli,
d) Teslimat ve ifaya ilişkin masrafların tutarı ve kimin tarafından karşılanacağına dair bilgiler,
e) SözleÅŸme konusu malın veya hizmetin cinsi veya türü, miktarı ve varsa marka ve modeli,
f) Malın veya hizmetin Türk Lirası olarak vergiler dahil peÅŸin satış fiyatı,
g) Vadeye göre faiz ile birlikte ödenecek Türk Lirası olarak toplam satış fiyatı,
h) Faiz miktarı, faizin hesaplandığı yıllık oran ve sözleÅŸmede belirtilen faiz oranının yüzde otuz fazlasını geçmemek üzere gecikme faizi oranı,
ı) Peşinat tutarı,
j) Ödeme planı,
k) Borçlunun temerrüde düÅŸmesinin hukuki sonuçları, yer alır.
Cayma Hakkı
Madde 8- Tüketici; mal satışına iliÅŸkin mesafeli sözleÅŸmelerde, teslim aldığı tarihten itibaren yedi gün içerisinde hiçbir hukuki ve cezai sorumluluk üstlenmeksizin ve hiçbir gerekçe göstermeksizin malı reddederek sözleÅŸmeden cayma hakkına sahiptir. Hizmet sunumuna iliÅŸkin mesafeli sözleÅŸmelerde ise, bu süre sözleÅŸmenin imzalandığı tarihte baÅŸlar. SözleÅŸmede, hizmetin ifasının 7 günlük süre dolmadan yapılması kararlaÅŸtırılmışsa, tüketici ifanın baÅŸlayacağı tarihe kadar cayma hakkını kullanabilir. Cayma hakkının kullanımından kaynaklanan masraflar satıcı veya saÄŸlayıcıya aittir.
Elektronik ortamda anında ifa edilen hizmetler ve tüketiciye anında teslim edilen mallara iliÅŸkin sözleÅŸmeler cayma hakkı ve kullanımına iliÅŸkin hükümlere tabi deÄŸildir. Malın teslimi sözleÅŸmeye taraf olan tüketici dışında bir kiÅŸiye yapılsa dahi tüketici cayma hakkını kullanabilir. Bu durumda satıcı malı 9 uncu maddenin dördüncü fıkrası hükmü uyarınca üçüncü kiÅŸiden teslim alır.
Tüketicinin özel istek ve talepleri uyarınca üretilen veya üzerinde deÄŸiÅŸiklik ya da ilaveler yapılarak kiÅŸiye özel hale getirilen mallarda tüketici cayma hakkını kullanamaz. Ayrıca tüketici, niteliÄŸi itibariyle iade edilemeyecek, hızla bozulma veya son kullanma tarihi geçme ihtimali olan mallar söz konusu olduÄŸunda cayma hakkını kullanamaz.
(DeÄŸiÅŸik: 9/10/2007-26668 RG) Satıcı veya saÄŸlayıcının 6 ncı veya 7 nci maddede belirtilen yükümlülüklerini yerine getirmemesi halinde, satıcı veya saÄŸlayıcı en geç otuz gün içerisinde eksikliÄŸi giderir. Bu durumda yedi günlük süre, söz konusu eksikliÄŸin giderildiÄŸine dair bilginin yazılı olarak tüketiciye ulaÅŸtırıldığı tarihten itibaren baÅŸlar. Aksi takdirde, tüketici cayma hakkını kullanmak için yedi günlük süre ile baÄŸlı deÄŸildir.
Tüketicinin ödediÄŸi bedel kısmen veya tamamen satıcı veya saÄŸlayıcı tarafından ya da satıcı veya saÄŸlayıcı ile kredi veren arasındaki anlaÅŸmaya dayanılarak karşılanıyorsa, cayma hakkının kullanılması halinde, kredi sözleÅŸmesi de hiçbir tazminat veya cezai ÅŸart tutarını ödeme yükümlülüÄŸü söz konusu olmaksızın kendiliÄŸinden sona erer. Ancak bunun için, cayma bildiriminin kredi verene de yazılı olarak iletilmesi gerekir.
Satıcı ve SaÄŸlayıcının YükümlülüÄŸü
Madde 9- Satıcı veya saÄŸlayıcı tüketicinin sipariÅŸi kendisine ulaÅŸtırdığı andan itibaren en geç otuz gün içerisinde edimini yerine getirmekle yükümlüdür. Bu süre tüketiciye daha önceden yazılı olarak bildirilmek koÅŸuluyla en fazla on gün uzatılabilir. Satıcı veya saÄŸlayıcı, tüketicinin cayma bildiriminin kendisine ulaÅŸtığı tarihten itibaren on gün içinde almış olduÄŸu bedeli, kıymetli evrakı ve tüketiciyi borç altına sokan her türlü belgeyi iade etmekle, ayrıca yirmi gün içinde de malı geri almakla yükümlüdür. (DeÄŸiÅŸik: 9/10/2007-26668 RG) Satıcı veya saÄŸlayıcı mesafeli sözleÅŸme konusu malın veya hizmetin tüketiciye teslimi veya ifasından önce 5 inci maddede yer alan bilgiler ile 7 nci maddede yer alan sözleÅŸmeyi tüketiciye vermek ve 6 ncı maddede belirtilen yükümlülükler dahilinde ön bilgilerin teyidine iliÅŸkin onayı almak zorundadır. UyuÅŸmazlık halinde ispat külfeti satıcı veya saÄŸlayıcıya aittir.
Haklı bir sebebe dayanmak ÅŸartıyla satıcı veya saÄŸlayıcı, sözleÅŸmeden doÄŸan ifa yükümlülüÄŸünün süresi dolmadan ve sözleÅŸmede belirtmesi ÅŸartıyla, tüketiciye eÅŸit kalite ve fiyatta mal veya hizmet tedarik edebilir.
Satıcı veya saÄŸlayıcı, sipariÅŸ konusu mal veya hizmetin yerine getirilmesinin imkansızlaÅŸtığını ileri sürerek, sözleÅŸme konusu yükümlülüklerini yerine getiremiyorsa, bu durumu, sözleÅŸmeden doÄŸan ifa yükümlülüÄŸünün süresi dolmadan tüketiciye bildirir. ÖdemiÅŸ olduÄŸu bedel ve borç altına sokan tüm belgeleri 10 gün içinde tüketiciye iade eder.
Geri Ödeme
Madde 10- Mesafeli sözleÅŸmelerde, ödemenin kredi kartı veya benzeri bir ödeme kartı ile yapılması halinde tüketici, kartın kendi rızası dışında ve hukuka aykırı biçimde kullanıldığı gerekçesiyle ödeme iÅŸleminin iptal edilmesini talep edebilir. Bu halde, kartı çıkaran kuruluÅŸ itirazın kendisine bildirilmesinden itibaren 10 gün içinde ödeme tutarını tüketiciye iade eder.
Kapsam Dışı SözleÅŸmeler
Madde 11- Bu Yönetmelik hükümleri;
a) Banka, sigorta ile ilgili,
b) Otomatik satış makineleri vasıtasıyla akdedilen,
c) Halka açık jetonlu telefonlar vasıtasıyla akdedilen,
d) Açık arttırma yolu ile akdedilen,
e) Gıda, içecek ve günlük tüketim için tüketicinin evine veya iÅŸyerine düzenli olarak saÄŸlanan malların tedariki ile ilgili,
f) SaÄŸlayıcının üstlendiÄŸi, barınma, ulaşım, yemek tedariki, sportif ve kültürel faaliyetler ve eÄŸlence hizmetlerini özel bir günde veya sürede tedarik etmesine iliÅŸkin hükümler içeren, sözleÅŸmelere uygulanmaz.
Yürürlük
Madde 12- Bu Yönetmelik 14/6/2003 tarihinde yürürlüÄŸe girer.
Yürütme
Madde 13- Bu Yönetmelik hükümlerini Sanayi ve Ticaret Bakanı yürütür.